כל המתכונים, עונתי, עיקריות
comments 5

על עושר וקערת שפע

חשבתם פעם מה זה שפע עבורכם? מה זה אומר לחיות בשפע, ללא דאגות, נגיד אחרי שזכיתם בלוטו או עשיתם אקזיט או שנפלה עליכם ירושה מפתיעה. מה תעשו חוץ מלטייל ולקנות דברים גדולים. איך היומיום שלכם יראה?

כשאני חושבת על כסף גדול באמת, על משהו לא מוגבל, אני חושבת על צנצנות ענקיות מלאות באגוזים ושקדים. מכל הדברים הם מסמלים בעיני חיים אורגניים לחלוטין, כאלו שבהם אני קונה הכל מהכל בלי לחשוב על המחיר. שפע של ירקות אורגנים, אספקה בלתי מוגבלת של קמח כוסמין ושל חמאת שקדים ושמן קוקוס, של ביצים אורגניות ושל אגוזים. גם היום אני קונה אגוזים ושקדים, אבל מחירם מקומם אותי כל פעם מחדש.

שקדים ואגוזים ממש כמו לחם מלא, צריכים להיות זמינים לכולם, במחיר הגיוני, כזה שילדים ומבוגרים מכל שכבות האוכלוסיה יכולים לאכול חופן ביום ולקבל את מנת המינרלים והברזל והסידן שלהם.

בכל ביקור בחנות אורגנית אני מוצאת את עצמי מתעצבנת במקום לזרום עם החוויה האורגנית ולהרגיש שהנה אני עושה משהו טוב לעצמי. המחירים שערורייתים, כאלו ששמורים לבעלי ממון עם מודעות אורגנית. חנויות כאלו סגורות בפני האנשים הפשוטים, שלחם לבן ופסטה הם עיקר האוכל שלהם. זה מקומם.

נכון, יש קואפרטיבים, אי שם בטבעון ובפרדס חנה, ונכון שאפשר להתארגן ולקנות יחד כמות גדולה ולחלוק.
אבל זה לא באמת עובד ביומיום, ברמת האלתור, כשאני צריכה קמח כוסמין להיום בערב ובסופר הקרוב לביתי הוא עולה 28 ש"ח לקילו.

הבידול הזה גורם בין השאר להשמנת יתר ולחיים בלי מודעות לתזונה.
חצי שקית אגוזים שעולה היום כ-40 שקלים צריכה לעלות חצי מזה ולהיות נגישה לכולם. החנויות האורגניות צריכות לעבור בעיני מהפכת קופיקס ולקבל יבוא מחו"ל כדי לפתוח את שעריהם לכלל האוכלוסיה ולתת לכולם הזדמנות לחיות בריא יותר.

ועד שזה יקרה אני מוצאת את עצמי מחפשת איך להכין כמה שיותר דברים לבד. לטחון קמח כוסמין ואורז לבד, להכין קרם פנים טבעי לבד ולעשות לבד חמאת שקדים. בחמאת השקדים יש המון סידן והיא נפלאה לילדים ולתחזוק יומיומי של הגוף, אבל כמו כל דבר גם היא יקרה ונגמרת מהר.

לשמחתי מצאתי שההכנה שלה לבד בבית פשוטה וזולה בהרבה, וששתי כוסות שקדים מניבות כוס חמאת שקדים ברבע מהמחיר שתקנו בחנויות. אפשר להכין מכל סוג של אגוזים, להוסיף מלח או דבש או לימון, ולהנות משפע פרטי לחלוטין. החמאה הזו נפתחת בדיוק כמו טחינה, ועוטפת כל דבר במתיקות אגוזית קטיפתית.

קערות שפע הן ארוחות מלאות, מפוצצות במינרלים, סידן, ויטמינים וברזל, והן טעימות להפליא. קערת השפע הזו מכילה קייל וסלק, פריקי וגזר, גרעינים ונבטים, ומעל לכל רוטב נפלא מחמאת שקדים קלויים. לצד בטטות או דלורית בתנור מתקבלת ארוחה עשירה ששמה חנות שלמה ואורגנית בכיס הקטן.

אפשר להחליף את הפריקי בקינואה, לשחק עם הנבטים והגרעינים.
הרוטב, רוטב שקדים קלויים בקליפתם, עם קצת ליים ודבש, אלוהי, סמיך, מתקתק ועשיר. הוא זה שמחבר את כל המרכיבים לחגיגה אמיתית.

עד שיגיע העושר אני מנסה דרכי קיצור כדי להגיע אליו. כדי לחיות בשפע כאן ועכשיו. זהו המאבק הפרטי שלי ביוקר המחיה. לנסות ולהשתמש בחומרים שזמינים לכולנו ולהפיק מהם שפע מיידי.



קערת שפע עם רוטב חמאת שקדים קלויים

חמאת שקדים בסיסית
בתנור שחומם ל-180 מעלות קולים 1 כוס שקדים כעשר דקות עד להזהבה.
בודקים אם השקדים מוכנים – חוצים שקד ובודקים אם תוכנו הפך מלבן לשמנת מוזהב. מעבירים מיד למיקסר וטוחנים לפרורים. ממשיכים לטחון עד שהשמנים משתחררים והפרורים הופכים לחמאת שקדים.
שומרים חצי כמות בצנצנת, ובחצי השני מכינים את הרוטב.

רוטב חמאת שקדים קלויים
1/2 ליים או לימון
1 כף דבש
1/2 כפית מלח
1 כף מים
1/2 כוס חמאת שקדים

מוסיפים למיקסר את כל החומרים. החמאה תהפוך לרוטב סמיך הדומה לטחינה. בודקים אם צריך להוסיף עוד מים, חצי כף בכל פעם עד לסמיכות הרצויה.



קערת שפע (כמות ל-2 אנשים)

1/2 כוס פריקי או קינואה
1 סלק בינוני
2 חופנים נבטי חמניה
1/2 כוס זרעי חמניה
2 עלי קייל גדולים
3 כפות שמן זית
1/2 כפית מלח גס
1 מיץ מלימון

במים רותחים חולטים את קרעי הקייל למשך דקה. מקררים תחת מי ברז ומסננים. מייבשים על גבי מגבת מטבח.
מבשלים את הפריקי עד לריכוך במים רותחים, כעשרים דקות. שוטפים היטב במסננת תחת מי ברז ומסננים.
במחבת קולים את זרעי החמניה עד להזהבה עמוקה. 
במיקסר עם להב פסים קוצצים את הסלק והגזר לפסים דקיקים. 
מעבירים את הסלק, הגזר, הפריקי והקייל לקערה אחת, מוסיפים מלח גס, מיץ לימון ושמן זית ומערבבים קלות.
מחלקים לקערות הגשה, מפזרים למעלה חופן נבטי חמניה וזרעי חמניה וכף רוטב חמאת שקדים קלויים.


5 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *