כל המתכונים, מתכון השבוע, עונתי, עיקריות
Leave a comment

באלגן יפהפה

אני עומדת במטבח בבוקר אחרי שכולם הלכו. יש ערימת כלים והבית הפוך. אוף. איזה בלאגן.
אני נושמת עמוק. אחרי שעה של סיבוב בכל החדרים, ניעור שמיכות, מטאטא, שטיפת כלים ותליית כביסה הכל עומד במקום ויש לי זמן ומרחב ויום יפה עם אור טוב לעשות ניסיונות במטבח.
מפעם לפעם אני לוקחת ימים כאלו, שהם צלילה עמוקה לתוך ניסיונות קולינריים שממלאים אותי השראה ובעיקר שמחת חיים. אני שמה מוסיקה טובה, מכינה לי שייק נהדר של בוקר, ומדפדפת באינסטגרם לקבל השראה. אם יכולתי הייתי יושבת עכשיו באיזה בית קפה באירופה, נוגסת במאפה מושחת ורק מביטה בספרי בישול כל היום כשהגשם מטפטף בחוץ.

לאחת הבלוגריות האהובות עלי יש בלוג שקוראים לו "The first mess" ולאחרונה היא הוציאה גם
ספר נהדר שאתם חייבים שיהיה לכם. הבחורה הזאת אוהבת אוכל ולא מפחדת ממטבח מבולגן, זה בטוח.
כל המנות שם מלאות מרכיבים שמחים וצבעוניים וכל מנה עושה חשק לטרוף אותה. בהשראת הספר הזה, אני מתבוננת מסביב.

אין אפס. מי שאוהב לאכול צריך לאהוב גם בלאגן, כי לרגע אחד בזמן בישול המטבח תמיד יראה כמו כאוס לא אפשרי. אבל אם תצללו פנימה תגלו שכמה שיותר מבולגן, ככה אתם יותר בשקט, יותר בזן של עשיה. זה אחד התחומים היחידים שמשלב כאוס חזותי עם שקט פנימי, והקומבינציה של שניהם מניבה שמחת חיים וריכוז עמוק שדומה למדיטציה.

אם הייתם ילדים שאמרו להם כל הזמן אסור ולהיזהר וזה מסוכן ואתם תיפלו, ותשטפו ידיים זה מלוכלך, ולא הרשו לכם לנסות במטבח לבשל ולטעום ולטעות, אם הייתם כאלו, אתם בטח לא אוהבים בלאגן במטבח.
אבל אין משהו חשוב יותר בעיני מלתת לכל אדם את היכולת להרגיש בידיים עגבנייה נפרסת ובצק רך ושוקולד נמס שטועמים רק עם האצבעות. תנו לילדים שלכם ולילדים שבכם את הריפוי האולטימטיבי דרך ניסוי וטעייה במטבח. כי חושניות היא הכרחית לקיום שלנו, בלעדיה אנחנו סתם אנשים יבשים ומשעממים. מי שאוהב לבשל ולא מפחד להתלכלך הוא אדם עם אופק וסקרנות רחבים יותר, מאחד שבנפשו צרובים איסורים ושכל דבר היה צריך בגללו לשטוף ידיים עד שהוא נמנע מלגעת.

בינתיים הגשם פה מתעכב ובצהריים כבר הקטנות חוזרות וצריך להכין שניצלים וכל זה, אז הארבע שעות האלו הן יקרות לי מפז. אני בודקת מה קורא לי מהסלסילות שמונחות עם ערימות של ירקות ופירות על המדפים. תמיד אהבתי שוק וגם המטבח שלי הוא כזה, עמוס בסירים תלויים, במסננות מתכת עם שפע של פירות ועם סירי אמייל שמצאתי ברחוב ושמלאים בשורשים וירקות העונה.
ככה, כשהם לא מוסתרים במקרר וקופאים מקור, יש לי הרבה יותר חשק לבשל וגם יוצא יותר טעים.

יש לי שלושה כלים מתפוצצים מעגבניות כי לא התאפקתי וקניתי המון. עכשיו הן זולות ומוצקות ויפות כל כך. אני פורסת גס ומכניסה לתנור עם שמן זית שאבא שלי הביא מהגליל והוא ריחני וכבד כמו שרק שמן של מסיק ראשון יכול להיות. קצת מלח גס ותוך חצי שעה יש לי ריח אדום במטבח של רוטב טוב וריחני. אני שופכת קמח על השיש, שוברת ביצה באמצע ומכינה בצק פסטה מהיר. יריעות דקות נתלות על המוט במטבח והרוח מיבשת אותן. אין כמו פסטה טריה. בלי מכונה זה אפילו יותר כיף. אני שולפת מנגולד ירוק עלים ורענן, ופורסת זוקיני מוצק לפסים דקים וצורבת אותו במחבת. תכף תהיה פה לזניה מטורפת.

המטבח מלא כלים בכיור ושאריות עלים ושפריצים של רוטב אדום טרי מהעגבניות הצרובות והסינר שלי מלוכלך. אני לוקחת ביס מגבינת כבשים טובה וכיף לי שזה לא יאמן.
אחרי שאני מכניסה לתנור והמטבח חוזר להיות נקי ומסודר, הריח של הלזניה הנאפית בתנור והגבינה הניתכת למעלה, רק הם עדות ריחנית לבלאגן שהיה פה קודם.
אבל זה בלאגן טוב, שמח, כזה שהאוכל יוצא ממנו הכי טעים.
ובאמת, יצא פצצה.


פינה חדשה תביא לכם כל שבוע מציאות שוות שיהפכו לכם את החיים לירוקים יותר, זולים יותר ונעימים הרבה יותר. והפעם, סלים מעשב ים


רוטב עגבניות מנצח 
עכשיו זמן העגבניות. זה הזמן לקנות הרבה מהן ולהכין מהם רטבים עשירים שיהיו במקרר וירכיבו לכם מנות מנצחות בצ'יק.

3 קילו עגבניות חתוכות לרבעים
3 ענפי אורגנו טרי
חצי ראש שום
1/3 כוס שמן זית
1 כפית מלח גס
1 כף סוכר חום
1 כפית פלפל שחור גרוס

מפזרים את העגבניות על גבי נייר אפיה. מזלפים שמן זית מעל ומלח גס. אופים ב-220 מעלות למשך 30-40 דקות עד שהעגבניות נצרבות יפה. מצננים מעט ומעבירים לבלנדר. מוסיפים עלים מענפי אורגנו, שיני שום מקולפות, פלפל שחור וסוכר חום. טוחנים לרוטב חלק. טועמים ומתקנים מליחות. שומרים בצנצנות במקרר.

לזניה ירקות העונה עם דפי לזניה הום-מייד
בכל מה שקשור ללזניה, החיפוש אחר לזניה בריאה יותר הוא די מתיש. יש כל מיני דפי לזניה מקמח אפונה ואורז אבל הם יקרים מאוד ועושים לזניה קטנה יחסית. אל תפחדו להכין דפים בבית, זה מהיר וקל ולא צריך כלום חוץ ממערוך. הלזניה יוצאת עשירה בטעמים, הדפים רכים ונגיסים בדיוק במידה, והכל ביחד עושה חשק לטרוף ולא להפסיק.

לדפי הלזניה:
2 כוסות קמח כוסמין מנופה או קמח מלא
1 ביצה
3/4 כוס מים
1/2 כפית מלח דק

לנפות את הקמח בקערה או על השיש, לעשות גומה במרכז ולהוסיף ביצה. להוסיף מלח וחצי מכמות המים וללוש. בהדרגה להוסיף את המים עד לקבלת בצק קשה מעט. ללוש במשך חמש דקות. לחלק ל-4 חלקים.
על משטח מקומח לרדד כל פעם חלק מהבצק לעלה דק. חותכים את העלה לצורת מלבן ארוך וחוצים אותו לחצי. תולים ליבוש על מוט או על קערה. מיבשים כחצי שעה.

מרתיחים סיר גדול עם מים וכפית מלח גס. כשהמים רותחים מבשלים בכל פעם שני עלים לחמש דקות. מוציאים בעדינות עם כף עץ למסננת. אם העלים נקרעים זה לא נורא.

ללזניה:
1 זוקיני פרוס לאורך דק
4 פטריות פורטובלו פרוסות דק
6 עלי מנגולד חתוכים גס
4 שיני שום פרוסות
150 גר פטה
100 גר גבינה קשה כמו מנצ'גו או איבריקו, או גבינה צהובה.
2 כוסות רוטב עגבניות
פלפל שחור גרוס

צורבים את פרוסות הזוקיני במעט שמן זית להשחמה, כחמש דקות מכל צד. מסירים מהמחבת ומוסיפים אליה  את עלי המנגולד. מוסיפים כף שמן זית ואת השום הפרוס. לאחר דקה מוסיפים את עלי המנגולד ומאדים תוך כדי בחישה עם כף עץ מידי פעם, כעשר דקות.
מכינים את הלזניה:
משמנים בשמן זית תבנית אפיה מלבנית ללזניה. מסדרים שני עלי פסטה, יוצקים רוטב ומסדרים חצי מכמות המנגולד וכמה פרוסות של פטריות. מפוררים שליש מהפטה ומגרדים גבינה קשה. מוסיפים עוד שכבה של עלי פסטה, יוצקים שכבת רוטב ומסדרים את הזוקיני. מפוררים שליש מהפטה ומגרדים גבינה קשה.

מוסיפים שכבה שלישית של עלי פסטה,יוצקים רוטב ומסדרים את החצי  הנותר מהמנגולד.  מפזרים פרוסות של פטריות. מפוררים שליש מהפטה ומגרדים גבינה קשה. מזלפים מעט שמן זית ארומתי ופלפל שחור גרוס.

אופים במרכז תנור שחומם מראש על 220 מעלות למשך 40 -30 דקות עד שהגבינה מלמעלה משחימה יפה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *