כל המתכונים, עיקריות
comments 10

אמזונה

האגדות מספרות כי לפני יותר מ-2,500 שנה נשבו רוחות קרב שהביאו איתן שמועות על נשים לוחמות רכובות על סוסים, נשים בהירות שיער, חסונות וגבוהות, יפהפיות ובהירות עיניים, שנלחמו בשדות הקרב והביסו צבאות של גברים. היוונים חרטו את דמותן על כדים עתיקים והסופרים היוונים סיפרו על אכזריותן, אומץ ליבן ויופיין יוצא הדופן.

האגדה מספרת כי האל הרקולס הצליח בקרב עקוב מדם לשלוח חץ ולהרוג את מנהיגת האמזונות, היפוליט, אך כשהוריד את קסדתה הוא התאהב בה נואשות וליבו נשבר. האמזונות ברחו דרך הים השחור על פני המישורים השטוחים, ההרים הגבוהים והמדבריות הצורבות של ערבות רוסיה, שם הן נטמעו בין הגברים, לחמו לצידם, הולידו צאצאים ונעלמו. אלפיים וחמש מאות שנים מיתוס האמזונות מעולם לא הוכח ונחשב לאגדה על כוח נשי פראי ונסתר, המסופר בין אמהות לבנותיהן, כדי להפיח בלבן הרך אומץ לב ולזקוף את גבן הצעיר כגבעול.

אבל אישה אחת, קטנת קומה ושיערה מאפיר, לא חשבה שזו אגדה כלל.
במשך עשר שנים חקרה המדענית ד"ר ג'אנין דייויס-קימבל את פיסות המידע האבודות על האמזונות. היא חקרה את הסיפורים על פיהם האמזונות שילדו נתנו רק לבנותיהן לשרוד ואת הבנים השליכו, את סיפורי הנצחונות שלהן מול גדודים אכזריים של גברים לוחמים ואת המיתוס לפיו נהגו לכרות שד אחד כדי שלא יפריע לרצועות תיק החיצים שעל גבן. עשר שנים של מחקר ועשרות קברים עתיקים שנחפרו בערבות רוסיה, חשפו עדות לנשים לוחמות, הקבורות עם תכשיטיהן, אותם תכשיטים המצוירים על כדי היוונים, ועם חופן ראשי חיצים של לוחמת. רוחב האגן של השלדים העיד כי רכבו שעות רבות ביום על סוס וכי גובהן היה יוצא דופן.
בדיקות דנ"א הוכיחו מעל לכל ספק כי מדובר באמזונות לוחמות, וכי מיתוס האמזונות אינו מיתוס כלל.

מה גורם לאישה קטנה ומבוגרת לחפור כך אחרי רמזים ללוחמות פראיות?
ד"ר קימבל לא יכלה לנוח עם התגלית שבידה. היא סברה כי שרידי אוכלוסיית האמזונות עדיין יכולים להימצא בצאצאים המונגולים שעברו מדרום רוסיה ולמערב מונגוליה לפני 150 שנה, שם הם מתגוררים היום. אם התאוריה שהיא מחזיקה בה נכונה, הרי שהאמזונות הולידו צאצאים על גבול מונגוליה. ומה אם יש צאצאיות חיות לאמזונות הלוחמות האלו?

לפעמים שרשרת דנ"א קופצת כמה דורות וחוזרת ברצף מושלם, וד'ר קימבל חיפשה צאצאים בהירי שיער שאולי ישאו את אותו רצף גנטי. היא מצאה כי אותם עיטורים שעיטרו את בגדי האמזונות בכדים היוונים העתיקים ובקברים מופיעים גם באוהלי המונגולים החיים בערבות הצרובות מקור יבש. שבגדיהם המסורתיים זהים לבגדי הלוחמות שלפני אלפי שנים. ולכן היא המשיכה.
היא העמיקה אל כפרים נידחים ושבטים נודדים בהרים הצרובים מקור, ולאחר חודשים של חיפושים הגיעה אל משפחה מונגולית נודדת בהרים הצרובים, משפחה שכולם בה כהי עור ושחורי שיער.

אבל בינהם, זוהרת בשמש השוקעת בין ההרים, היתה גם ילדה אחת. ילדה תמירה ובהירת שיער.
קוראים לה מירמגול והיא בת 9. היא לא הבינה למה האישה המבוגרת מתרגשת כל כך לראות אותה.
אמה, אשה נמוכה וכהה, הסכימה כי יקחו ממנה בדיקת דנ"א. ד"ר קימבל נטלה קיסם ושיפשפה בעדינות את פנים לחייה של מירמגול. הבדיקה נשלחה למעבדות בגרמניה.
אחרי ימים מתוחים חזרה לד"ר קימבל תוצאת הבדיקה, ושם מוכח מעל לכל ספק כי מירמגול הקטנה מההרים נושאת באופן מושלם את הרצף הגנטי של אימהותיה האמזונות.

ואם כך הדבר, יש סיכוי שגם בך, ובנשים שסביבך, ובבנותייך ובנכדותייך, יש דנ"א של לוחמת, של אמזונה פראית שאינה פוחדת ואינה נרתעת מרוחות מלחמה ומאבק הכאב, והיא רוכבת לה, תמירה, גאה ובלתי מנוצחת.


 

השעועית האדומה היא קשוחה וסרבנית ואינה נכנעת בקלות. אך משנמס ליבה והיא נכנעת לחום, היא הופכת להיות רכה ומנחמת, וכל תוכה עשיר בכל מה שלוחמת צריכה להמשך המסע.

תבשיל קדירה ללוחמת
תבשיל עשיר ריחני ומזין של שעועית אדומה, פטריות, ירקות שורש ועוף. נפלא ליד אורז בסמטי חם או בתוך טורטיה רכה.

כוס וחצי שעועית אדומה, מושרית לילה בקערה עם מי ברז.
1 בצל בינוני קצוץ
2 עגבניות בשלות חתוכות לקוביות קטנות
2 גזרים חתוכים לקוביות קטנות
6 פטריות פורטובלו חתוכות גס
4 שיני שום קצוצות
חזה עוף אורגני או חזה הודו, חתוך לפרוסות קטנות
3 גבעולי אורגנו או כף אורגנו יבש
2 קופסאות קטנות של רסק עגבניות
1 כפית פפריקה אדומה
1 כפית פפריקה חריפה
1/2 כפית מלח דק
3 כפות שמן זית
1 כף שטוחה סוכר דמררה

מסננים את מי השעועית ומבשלים בסיר מלא מים עד שהשעועית רכה לנגיסה אך לא מתפוררת, כשעה.
מסננים את המים ומניחים בצד.
בסיר בעל תחתית כפולה מטגנים בצל קצוץ בשמן זית עד להזהבה. מוסיפים שום, גזר, עוף ותבלינים ומטגנים כחמש דקות. מוסיפים את העגבניות ומטגנים תוך כדי ערבוב מידי פעם, כעשר דקות. מוסיפים את השעועית ואת רסק העגבניות, מלח וסוכר חום, מוזגים מים עד לכיסוי (כשלוש כוסות) ומערבבים היטב.
מבשלים עם מכסה כ-30-40 דקות עד שהרוטב מסמיך והשעועית רכה. ממליחים עוד אם צריך.

טורטיות מקמח מלא
רכות ומכילות, הטורטיות הן הכיס האולטימטיבי לארוחה מזינה ונפלאה. הסוד הוא במנוחה. הבצק צריך לנוח כשעה לפחות ויש לרדד את הטורטיות דק דק.

1/2 1 כוסות קמח כוסמין או מלא
1/2 כוס קמח כוסמין לבן או קמח לבן
1/4 כוס סובין חיטה
1/3 כוס שמן זית
1 כפית מלח
1/2 1 כפית אבקת אפיה
3/4 כוס מים חמימים

מערבבים את כל החומרים היבשים. מוסיפים שמן ומערבבים במזלג או בידיים לבצק פרורי. מוסיפים מים חמימים ולשים כחמש דקות לבצק גמיש ונעים.
מחלקים ל-12 כדורים שווים, מעבירים לתבנית עם נייר אפיה, מכסים במגבת מטבח ושומרים במקום מוגן מרוח, לשעה לפחות. מקמחים משטח עבודה, מרדדים כל כדור דק דק, תוך כדי סיבוב כדי שהמערוך יחליק את הבצק בצורה שווה.

מחממים מחבת על אש בינונית. כשהיא חמה ממש מניחים את הטורטיה ואופים אותה כחצי דקה מכל צד. הטורטיות יתנפחו, יעלו בועות וישחימו די מהר, יש להיזהר לא לייבש אתן יותר מידי. מסירים מהאש ושומרים במגבת מטבח. מכינים כך את כל הטורטיות.

טורטיה עם תבשיל שעועית ואבוקדו
מניחים שתי כפות מתבשיל השעועית, פרוסות של אבוקדו בשל, קצת צ'ילי חריף טרי או יבש, מלח הימליה וחופן כוסברה טריה או פטרוזיליה.


אם יש לכם שעה וחצי פנויות בחיים, כדאי לכם לראות את הסרט המלא של הסיפור המופלא על ד"ר ג'אנין דייויס- קימבל והאמזונות. זה באמת אחד מהסיפורים הכי מדהימים שתראו.

 

10 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *